Matematik och Naturvetenskaps biennett

Ska försöka att sammanfatta en otrolig helg. Eller den började ju redan i fredags med att jag var ledig eftersom jag skulle jobba på lördagen. Jag hann med att fixa och trixa på förmiddagen med handling och packa en liten väska för det var en resa på gång. Jag och en kollega skulle ner till Malmö för en MaNv-biennett. Vi åkte vid 13,30 och hittade våra platser på tåget och vi började en resa som man sent kommer att glömma. 
 
Vi är väldigt bra på att prata båda två så resan gick superfort ner. Vi hittade vårt hotell snabbt då det låg nära stationen. Vi tog ett glas vin och fortsatte att prata och prata. Men sedan var det dags att möte upp en person som för mig var en helt ny bekantskap men o så trevlig och vilka samtal allt från skoj, allvar, jobb och forskning. 
Maten var ju också helt otrolig på ett ställe som hette Bullens i Malmö. Kan rekomendera det. 
Vi somnade gott. 
 
Lördagen startade med hotellfrukost behöver nog inte säga mer om det. Mätta och glada gick vi till högskolan och började att titta på läromedel och även om det var för förskolan, grundskolan och gymnasiet så hade de nog glömt detta med förskolan.
Min första föreläsning var ute med hur man kan arbeta med luft ute med barnen. En bra föreläsning med en hel del tips. 
Min andra handlade om från berg till jord och sådd. Det handlade om vilka bergarter vi har och om diabas, mo mjäla och jordmon. 
Sedan var det lunch och den var god men konstig. 
Min tredje föreläsning var en som jag inte hade tänkt att gå på men då den jag skulle gå på blev inställd så jag fick  lyssna på en astronom som berättade om universum och det var den bästa föreläsningen av alla. Kanske inte något som jag har så mycket nytta av i mitt jobb men oh så intressant för mig som privat.
Den fjärde handlade om hållbar utveckling i förskolan och just nu vet jag inte vad den igentligen handlade om mer än natursyn. Om man har en föreläsning på ca 60 minuter så kan man inte ha bikupor 30 minuter. 
 
Summan av mina föreläsningar var att jag tyvärr inte lärde mig något nytt utan nästa gång behöver jag nog gå på något annat än naturvetenskap. Men att hålla i en föreläsning kan inte kräva så mycket för detta skulle även jag kunna ha gjort utan några större problem. 
Kanske ska satsa på föreläsare istället för att forska som jag helst av allt vill göra. 
 
Tåget hem gick fort det med då vi återigen pratade och pratade. Jag saknade bara en kollega som skulle ha åkt med men som tyvärr inte kunde åka med. 
 
Idag har jag fixat med handling och lämnat böcker på bibban. När vi kom hem därifrån blev det lite bakning och jag skrev en uppgift till skolan. Det är tur att jag innan tänker en hel del på vad och hur jag ska skriva för då går det ganska fort. Nu är den inlämnad och kan inte göra så mycket åt den. Det som var kvar av denna söndag blev att söka stependier för sonens kommande resa till Japan med scouterna.
 
Nu blev det en hel uppsats om min helg men även en reflektion på en rolig resa. 
Hotellrummet i Malmö. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0